۱۳۸۸ اسفند ۲, یکشنبه

منطق فازی

پارسال تو کنفرانس کرمان استاد بسیار نازنین، دکتر اسفندیار اسلامی(دانشکده ریاضی کرمان قطب سیستمهای فازیه و ایشون یکی از سردمداران منطق فازی تو ایران هستند.) که واقعا تو سواد و رفتار نمونه هستند این مطلب پایین رو به نقل از یکی از مقاله های فرستاده شده به کنفرانس گفتند(وقتی سر نهار من و همسرم داشتیم سوال پیچش می کردیم و او با حوصله و خوشرویی جواب می داد) مطمئن نیستم کسی که معرفی کرد این شخصه یا نه ولی مطلب همینه:
http://www.riazilog.com/13840508/fuzzy-and-quran.htm
واقعا زیبای ریاضیات (به خصوص منطق(آیکون لبخندو چشمک)) اعجاب انگیز و لذت بخشه.

۴ نظر:

ناشناس گفت...

سلام،

با اجازه می خوام مخالفت خودم رو ابراز کنم. :)

شخصا فکر می کنم آدم وقتی در مورد قرآن حرف می زنه خیلی باید مواظب باشه. اینکه آدم از چیزی خوشش میاد نباید تقوای آدم رو در فهم قرآن مخدوش کنه. درآمد علامه طباطبایی در تفسیر المیزان رو توصیعه می کنم بخونید (واگر قبلا خوندید یک بار دیگه بخونید). تلاش برای کاهش مفاهیم عظیمی مثل قرآن به منطق و این قدر محکم ابراز نظر کردن از نظر من خلاف تقواست. ریاضیات قسمت خیلی کوچکی از حقیقت هست که در زندگی یک انسان هم اونقدر نقشی نداره، قدما ریاضی رو به عنوان تمرین برای آمادگی ذهن استفاده می کردند تا بعد به حقایق بالاتر بپردازند.
(مستقل از این بحث، استدلال نویسنده در مورد اینکه منطق قرآن نمی تونه دو ارزشی باشه یا اینکه فازی هست هم به نظر من مشکل داره.)

amatist گفت...

نظر شما محترمه اما
در ریاضیات (مخصوصامنطق)نظریه های مختلفی بیان می شوند که هر کدام را آدمهای مختلفی قبول دارند. این یک نظریه است که با توجه به آشنایی من با منطق فازی در حالت کلی قابل قبول است. در ضمن ریاضیات تمرینی برای آمادگی ذهنی نیست بلکه پرده برداری از حقایق است و فرمال کردن حقایق طبیعی تا با استفاده از آن به حقایق بالاتری برسید که از نظرها پنهان است. هرچند شما می تونید دلایل خودتون رو برای رد این نظریه داشته باشید ولی باید آنها را ثابت کنید نه صرفا حرفی و این مساله بیان شده با اصول منطق فازی کاملا بصورت abstract بیان می شوند و اثبات می شوند. اگر شما قبول ندارید در حقیقت باید کل این منطق را زیر سوال ببرید.
درضمن ریاضیات قسمت کوچکی از حقیقت نیست بلکه ارتباطی که با آن دارد این است که با فرمال کردن آن کار با حقیقت را راحتتر می کند.
همچنین این سخن شماکه ریاضیات در زندگی انسان اونقدر نقشی ندارند را من به حساب عدم آشنایی شما با ریاضیات می گذارم.
راستی! بهتر نبود خودتون رو معرفی می کردید؟

Zara گفت...

Man dar halat koli ba rabte din be elm va ya estekhraj elm va din mokhalefam. be nazare man khalete mabhase...ama inke az daneshi mesle mantegh estefade konim bari fahme din bahse digi hast ke feker mikonam shodani bashe...yani behar hal ghoran ham ye ketabe ke fahmesh yani apply kardan ye seri asoole manteghi be matn. albate estfade man az kalame mantegh inja khili vasi shod. notmaen nistam ke in tabire az mantegh khodesh khalet mabhas nabash;)

Zara گفت...

اگه بدونی تو این مدت چه اتفاقاتی افتاده و چی گذشته بر من....اما الان بهترم و خیلی عقب افتادم باید جبران کنم. این یک ماه که بگذره برات ای-میل می زنم مفصل تعریف می کنم. خیلی برام دعا کن.