۱۳۸۸ اسفند ۱۹, چهارشنبه

دلم می خواد دوباره فیلم "خیلی دور خیلی نزدیک " رو ببینم.

۱۵ نظر:

م.ک. گفت...

سلام. دوتا سوال:
1) چرا دوتا وبلاگ موازی داری؟
2) اون کنار صفحه نوشتی که اگر درست بیندیشی، درست هستی. میشه "درست" را برام ترجمه کنی. از کجا میشه فهمید "درست" فکر کردیم یا "درست" عمل کردیم.

ببخشین اینقدر بیل به دست و ناگهانی پریدم تو.

خوش باشین.

Zara گفت...

Mishe manam on yeki bloget ro dashte basham?

م.ک. گفت...

بله از همون وبلاگ فهمیدم.

ملاک سنجش درستی را میشه برام توضیح بدی. فازی هم باشی قبوله.

همینجا میام دنبال جوابم. لطفا همینجا بنویس که اگه یه روزی روزگاری کسی خواست این کامنتها را بخونه یه جا همه اش را ببینه. ممنون.

amatist گفت...

من اعتقاد شخصی خودم رو برای سنجش دارم. نمی دونم تحمل شنیدنش رو دارین یا نه؟ دوست ندارم اعتقادات شخصییم به بحثی طولانی مبدل بشه که عاقبتش لوث شدن اونهاست چون ممکنه من نتونم شما رو قانع کنم ولی برای خودم با حس و حال و ایمان خودم درستند. حالا ظرفیتشو دارین که بگم؟

م.ک. گفت...

نگران نباشین. قصدم جدل نیست. یه سواله برام دنبال جوابم. فکر هم نکنم کسی بتونه جواب نهایی به این سوال بده. دارم نظر شما را هم میپرسم. همین...

amatist گفت...

امیدوارم بقیه هم جدل نکنند
قرآن، پیامبر، امامان و عقل

Unknown گفت...
این نظر توسط نویسنده حذف شده است.
م.ک. گفت...

قبول. ولی بیایین حالا یه جور دیگه به مسئله فکر کنیم. وقتی شما میگین "قرآن" منظورتون دقیقا چیه؟ قرآن یک متنه و به محض اینکه خونده بشه رنگ ذهن خواننده را میگیره. شما ببینین چقدر تفاسیر مختلفی از قرآن هست. من یه زمونی تفسیر قرآن میخوندم. به تفسیر سوره اعراف که رسیدم ول کردم چون تفاسیر دیگه صددرصد متفاوت بود. یکی میگفت که مردانی که براعراف هستن امامان هستن. یکی میگفت بچه هایی که در کودکی مردن. یکی میگفت کسانی که گناه و ثوابشون یک اندازه است و حتی کسی بود که گفته بود اونها ولدالزناها هستن.

یا مثلا آقای خاتمی و آقای مصباح یزدی هردو دارن همین قرآن را میخونن ولی برداشتشون خیلی با هم فرق داره. آیا وقتی دارین قرآن را ملاک درستی قرار میدین نگران این نیستین که درگیر تفسیر خاصی از قران شده باشین که ممکنه اشتباه هم باشه. به همین صورت من میتونم در مورد پیامبر و امامان هم حرف بزنم. چون اونها هم شخصا حضور ندارنبنابراین تفسیربردار میشن.

amatist گفت...

ببینید من نگفتم تفسیرهای دیگران از قرآن گفتم خود قرآن!(با عقل و شعور خودمون)

Unknown گفت...

mnm mishe ye nazar bedm?
be nazarm to dorosti yejoor hese rezaayato Aaramesh Hast ke mitoone melaake khoobi baashe shyd.

م.ک. گفت...

شاید منظورم را واضح نگفتم.

بذارین یه مقایسه کنم. متن قانون را در نظر بگیرین. نوسیندگان قانون تموم سعیشون را کردن که این متن را واضح و غیرقابل تفسیر بنویسن. با این وجود یک شغل پردرآمدی مثل وکالت وجود داره و وکیل عمده کارش تفسیر قانون به نفع موکلشه. دلیل این موضوع اینه که "متن" به ذات خودش تفسیر پذیره. هرکسی از یه زاویه ای نگاهش میکنه و یه جوری میفهه قانون را.

قرآن هم در نهایت یک متنه و افراد مختلف اونا به صورت مختلف میفهمن. اینکه شما میگین خود قرآن نه تفسیر قرآن مشکلی را حل نمیکنه. به عبارتی شما دارین میگین درک خودتون از قرآن را ملاک قرار دادین. خوب این میتونه یه راه حل عملی باشی ولی آیا نگران این نیستین که در این درک دچار اشتباه شده باشین.

تو اون مثال خاتمی مصباح هم من منظورم این نبود که این دو نفر به تفاسیر خاصی از قرآن رجوع کردن. منظورم این بود که این دو نفر قرآن را متفاوت فهمیدن. بلاخره نمیشه که هردو درست بگن.

م.ک. گفت...

برای پویا.

البته این که شما میگین هم یه راه عملیه. ولی تضمینی نمیده که ملاک صددرصد درستی باشه.

Unknown گفت...

darm ziade ravi miknm chn inja so new hstm,va bahsa ... vli Tarif ma adama az Haghight gheire ine?

amatist گفت...

گفتم این یه مفهوم فازیه
یعنی میزان درستی برداشت آدمها متفاوته که اگه غیر از این بود خیلی چیزها معنی خودشو از دست می داد.
شاید لینک پایین مثالی برای حرفم باشهhttp://fazi.blogfa.com/post-7.aspx

Unknown گفت...

shodm inja khoroos bi mahal shyd:D
vli ye naziram midamo finish. mn ba amatist bishtr movafeghm to masir in chizaii ke khondam. dr vaghe hes miknm trkibi az 2taash. yani melake dorosti braye khodm on ehsaase ke goftm va Tazmin hm chizi mesle Mazhab dr ghaalebe ye ketabe Moghadas.